oktober 8th, 2016

Helsehjørnet; Hvordan forebygge muskelsmerter?

I dette helsehjørnet gir Akupunktør Jingsheng Shang oss noen gode råd for å forebygge muskelsmerter

 

Før vi diskuterer hvordan  forebygge muskelsmerter, må vi forstå hvordan får  vi muskelsmerter. Hvis du har muskelsmerter på en eller annen plass på kroppen, kan du kjenne på de musklene rundt smertepunktene. Du kan sikkert finne en eller flere muskelstrenger eller muskelknuter. Du kan kjenne at det er mye spenning som sitter i de musklene. Du føler kanskje at disse musklene er for korte ? – Det stemmer! Forkortede muskler er hovedproblem! Når forkortede muskler drar senefester eller slimposer, lager de betennelsesreaksjoner som gir smerter. I praksis, dersom terapeuter klarer å  løse de spenningene som sitter i musklene og får musklene til å gjenopprette normale lengder, blir problemet løst. I min klinikk, bruker jeg triggerpunktbehandling med nåler eller triggerpunktmassasje som er veldig effektive mot de forkortede musklene.

Hvordan forebygge smerter i musklene?

Ett annet spørsmål som er naturlig å stille er hva som er årsaken til muskelspenning eller forkortede muskler? Dersom vi har svaret på dette spørsmålet, kan vi gjøre noe på forhånd for å forebygge muskelsmerter. Svaret er: OVERBELASTNING, FEILBELASTING, KULDE OG STRESS.

OVERBELASTNING gjelder alle aldersgrupper. Vanligvis er folk veldig ivrige og opptatt av ting han/hun holder på med, og er lite flinke til lytte etter kroppen sin. Egentlig er smerter en beskjed fra kroppen til hjernen: «Du har belastet kroppen for mye, jeg orker ikke mer! Du trenger en pause!» Men i virkeligheten finnes det  overbelastninger over alt. Mange fotball unger, de spiller fotball 7 dager per uke og flere timer per dag, selv om føttene blir utslitte  og vonde. Mange mannfolk holder på med hytte bygging med ødelagte albuer mens de sneker og sier:» Jeg må gjøre den ferdig før snøn kommer!» Kanskje en bestemor strikker en genser til julegave med nakke- eller håndleddsmerter.  Jeg har hørt disse historier mange ganger i min klinikk. Derfor jeg vil gjerne fortelle folk at helse er viktigst, det er du som styrer ditt liv. Du kan trene mindre, du kan kansellere eller utsette planen du har lagde før. Hvis du må trene, eller jobber etter du har fått smerter, må du ta flere pauser innimellom og tøye de belastede musklene.

Vanligst FEILBELASTNING er dårlig sittestilling eller holdning. I morderne samfunn, sitter man for mye, særlig foran skjerm (data  eller TV). De fleste pleier å senke skuldrene og har en tendens til å sitte med runde skuldre. når man har dårlig sittestilling, blir noen muskler feilbelastet. Hvis en har dårlig sittestillingen over lang tid, blir de feilbelastete musklene veldig spent og forkortet.

Mitt forslag til å rette opp sittestilling er : «Å reise opp over kroppen, strekke skuldre litt bakover, lene albue på tilpassede armlener, og bruke pute for å støtte korsrygg.»

sittestilling bilde 1   stittestilling bilde 2

KULDE er en type patologisk årsak innen Kinesisk medisin.  Flere og flere vet at når man fryser beina, får man urinveisinfeksjon. Men veldig få forstår at kulde kan forårsake muskelsmerter. Kulde gjør blodsirkulasjonen saktere eller stanser.  Når blodsirkulasjonen stanser, oppstår det smerter. Været her i nord er dessverre ikke så optimalt. Vi alltid sier:» Vi vet hvor vi bor!». Men for noen unge, de vet ikke hvor de bor. Jeg har døtrer som går på ballett. Jeg ser mange jenter går ut av døra med tynn ballettbukse og ankelsokk om vinteren. Jeg stopper dem og forteller dem at de bør ta på varme bukser, men de vil ikke høre på meg. Derfor vil jeg fortelle foreldre og lærer at kulde er helseskadelig.  Vær så snill å sende budskapet til ungene eller elevene dine. Og for de ungene som spiller fotball, eller trener andre typer idrett, etter trening svetter de veldig mye. Når de holder seg i ro lenge, lager de gjennomvåte klær et kaldt mikroklima.  Derfor bør ungene skifte klær, eller ta en varm dusj  med en gang etter trening for å unngå forkjølelse eller smerter her eller der.

STRESS gjør muskulatur strammere.  Det finnes to typer stress: positivt stress og negativt  stress.  De fleste vil være enige i at vi er avhengige av et visst press for å yte maksimalt. Uten tidsfrister, høye mål og store ambisjoner vil de fleste av oss ikke prestere optimalt. En enkel tilnærming for å forstå forskjellen på positivt og negativt stress tar utgangspunkt i nettopp dette. Positivt stress er det indre presset vi trenger for å levere på topp. Negativt stress er når presset blir for høyt slik at det hindrer oss i å prestere på et maksimalt nivå. Positivt stress er når aktiveringen er på et høyt nivå nettopp når vi skal utføre de viktige oppgavene. Negativt stress oppstår når denne aktiveringen starter lenge før oppgaven og/eller vedvarer lenge etter at oppgaven er fullført. Evnen til å håndtere negativt stress på hensiktsmessige måter synes å bli en stadig mer sentral ferdighet i arbeidslivet. Over 40% av ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv rapporterer periodevis stressrelaterte plager i arbeidshverdagen. Hodepine, nakke og skuldersmerter er hovedplager. Jeg har sett mange pasienter alltid har overfladisk pust og deres skuldre er heist opp mot ørene. Det er ikke rart at de har smerter i nakken og skuldrene. Jeg skal lære dem den enkleste avslappingsteknikk – pusteteknikk: Pust inn langsomt med mage gjennom nese og pust  ut langsomt gjennom både nesen og munnen. Jeg ber dem om å observere pusterytme og skulderposisjon.  Med en gang når de oppdager disse stresstegnene, skal de trekke pusten. Da senkes skuldrene og kroppen blir roligere. Hvis de har mulighet, kan de lære seg avansert avslapningsteknikk, for eksempel meditasjon, yoga eller pilates.

Så, for å få langvarig effekt for muskelsmerter, er det ikke nok med kun behandling. Både behandler og pasienter må ta hensyn til disse små detaljer. Behandler må være flink til å finne ut hvilke  årsaker påvirker enkelt pasient og lære pasienten i hvordan forebygger. Jo flinkere er pasienten til å gjøre det, det sto er bedre effekt.

 

 

 

 


   




Nettside utviklet av: Fevaag Web Consulting